Artykuł autorstwa Joanny Sliwy poświęcony jest doświadczeniom dzieci żydowskich w getcie krakowskim – jednej z najmniej zbadanych, a zarazem kluczowych perspektyw w badaniach nad Zagładą.
Autorka koncentruje się na sposobach radzenia sobie dzieci z rzeczywistością okupacyjną oraz na ich odpowiedziach na nazistowskie prześladowania. Pokazuje, że dzieci – mimo skrajnie trudnych warunków życia – potrafiły tworzyć mechanizmy adaptacyjne, które dawały im namiastkę normalności. Wśród nich znalazły się codzienne rytuały, zabawa, przyjaźnie, edukacja świecka i praktyki religijne.
Artykuł stanowi przykład pogłębionego studium życia społecznego w warunkach getta i wnosi istotny wkład w rozwój badań nad dzieciństwem w kontekście ludobójstwa oraz okupacji niemieckiej. Podejmuje również refleksję nad sprawczością dzieci i ich zdolnością do reagowania na brutalną rzeczywistość w sposób aktywny i świadomy.
Publikacja dostępna jest do pobrania w formie PDF pod poniższym linkiem:
Coping with Distorted Reality: Children in the Kraków Ghetto